Een stroomstoring? Wij leggen uit hoe je stapsgewijs de oorzaak van de stroomuitval achterhaalt en het probleem oplost.
Stap 1: Is er een algemene stroomstoring?
Bekijk of er actuele storingen zijn:
enexis.nl/storingen-en-onderhoud. Staat hier (nog) geen storing tussen? Ga dan na of de buren (eigen meterkast) ook geen stroom hebben. Je kan in dat geval een storing melden bij de netbeheerder. De netbeheerder zal dan de storing zo snel mogelijk verhelpen.
Stap 2: Iets kapot in jouw meterkast?
Als de storing alleen bij jou is, gaan we de meterkast checken. We gaan kijken of de aardlekschakelaar kapot is. Om erachter te komen of de aardlekschakelaar kapot is, zet je alle schakelaars in de meterkast om en schakel je vervolgens de aardlekschakelaar weer in. Lukt dit niet, dan is de kans groot dat de aardlekschakelaar defect is. Vul onderstaand formulier in als dit het geval is. Bij vragen en/of onduidelijkheden, schroom niet ons daarnaast te bellen op 050 230 7421.
Stap 3: In welke groep zit de storing?
Om te achterhalen in welke groep de storing zit, schakel je de aardlekschakelaar uit en daarna alle groepen. Schakel vervolgens de aardlekschakelaar weer in en activeer een voor een de groepen. Blijft de knop staan, dan is er in die groep niets aan de hand. Schiet de knop terug, dan zit er onder die groep een apparaat dat de storing veroorzaakt.
Stap 4: Welk apparaat veroorzaakt de storing?
Je hebt waarschijnlijk een defect apparaat in huis dat voor kortsluiting of overbelasting zorgt. Je spoort het apparaat op door alle stekkers van de apparaten in die groep uit het stopcontact te halen. Vervolgens steek je een voor een de stekkers weer in het stopcontact. De stekker waarbij de aardlekschakelaar of zekering eruit springt, is de boosdoener en de veroorzaker van de stroomuitval. Indien dit gebeurt bij een apparaat dat van ons is (bijv. CV-ketel/ingebouwde koelkast/ingebouwde oven etc) dan vernemen we dit uiteraard graag om dit op te kunnen lossen!